HTML

Geo blogja (régi)

Friss topikok

TGM: respect!

2015.05.04. 00:16 Geo_

Kedves TGM!

 

Akkor szoktam írni, amikor úgy érzem, legalább meg tudom fogalmazni, hogy mi mindenben is nem értek egyet - de most az elismerésemet szeretném kifejezni: példát adtál Schiffernek arról, hogy az elveket nem feladva hogyan kell elkerülni a demagógiát.

 

http://www.atv.hu/videok/video-20150503-tamas-gaspar-miklos-schiffer-andras

 

(Schiffer András szimpla lopásnak nevezte az egész privatizációt.)

39 komment

A bejegyzés trackback címe:

https://geo2.blog.hu/api/trackback/id/tr628247992

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

14055 2015.05.04. 06:36:10

Kedves Geo, mióta demagógia a gyerek néven nevezése?

12347 2015.05.04. 09:50:20

1. KerekesZS Megnézted?

13118 2015.05.04. 12:42:28

ha és amennyiben valaki a privatizációt lopásnak nevezi, az legjobb esetben alulinformált. hogy történtek visszaélések és saját zsebű döntések, ez igaz. de a magyar gazdaság, ezen belül az ipar az összeomlás szélére került a 80-as évek végére. nemzetközi összehasonlításban a magyar gazdaság helyzete olyan volt, mint ma a labdarúgásé. a gazdaság teljesen versenyképtelen termékeket gyártott (néhány kivételével, mint pl. AKM-gépkarabély), a fejlesztésekhez és a modernizáláshoz nem volt semmiféle erőforrás, se emberi, se pénzügyi. ami meg nyugati exportképes ipari termék volt, annak meg magas volt az önköltsége, lévén, hogy az alapanyag zöme meg nyugati import volt az akkori beszerzési árakkal és vámokkal. többek között az ORION sztereó rádiója és Hifi-tornya, amik ugyan versenyképesek voltak nyugaton is, de végeredményben a gyártásuk és az értékesítésük veszteséges volt. szükségszerű volt a külföldi tőke bevonása és a privatizáció. (a lopáshoz nem kellett hozzászokni, loptunk Kádár alatt is: tiéd az ország, magadnak építed ... sokan vittek is haza belőle)

60145 2015.05.04. 14:20:34

Érdemes megnézni.

320591 2015.05.04. 15:06:36

Az a lemez, hogy a szocialista gazdaság összességében versenyképtelen volt régen lejárt! Nemcsak azért, mert ha valóban az lett volna, akkor azok ma nem lennének kőgazdag milliárdosok, akik ezeket a "verseny képtelen" vállalatokat "magukévá tették" - hogy finoman fogalmazzak és ne vádolhasson senki demagógiával, mert lopásnak nevezem - régen lejárt. Aki az ellenkezőjét állítja az valótlan állít, nyílván megvan rá a jó oka, mint ahogy a privatizáción meggazdagodott politikai és gazdasági elitnek is. Kiegészítésnek ajánlom a figyelmébe azoknak, akik nem alapvetően a privatizációban látják a bajok gyökerét: https://oknyomozo.wordpress.com/2009/12/26/privatizacio-magyarorszagon-1988-1999-1000-adasvetel-jegyzokonyve-2/

320591 2015.05.04. 15:09:02

Lehet csemegézni melyik cég is volt veszteséges!!!

13118 2015.05.04. 16:20:50

na, a listában eljutottam az elején a Suzukiig, mint privatizált magyar cég. :))) aztán nem kellett senkinek kohó ... se a diósgyőri, se az ózdi. a Ganz-Mávag se kellett senkinek, pedig már föl volt darabolva önálló gyárakra. a forgózsámoly kellett egyedül, bár szabadalmaztatva volt. a Hajó- és Darugyár sem. hiába, tengerjárókból már akkorák kellettek, hogy a Dunán nem is bírták volna eljuttatni a tengerig. a milliárdosoknak meg mások készítettek luxus-jachtokat. a tévé-gyárakban meg más rendszerű volt a színes-technika, mint nyugaton, így se az Orion, se a Videoton nem kellett nyugati befektetőknek. a Lehel hűtő- és mosógépgyár licencből gyártott, azok a termékek kifutóban voltak, fejlesztés meg sehol. az AKM-gépkarabély viszont buli volt, kaptak is a horvátok belőle jócskán, majdnem lett belőle nemzetközi botrány. szóval, ki tud megnevezni márkás magyar ipari terméket? (egyet ismerek: a bonyhádi zománcárugyár, 1993-tól 100% magyar tulajdon és príma teflon edényeket gyártanak)

12347 2015.05.04. 16:30:19

5. Quick Figyelmedbe ajánlom 3. Hmmmm hozzászólását. 90-ben Magyarország előtt csak egyetlen REÁLIS út volt - a piacgazdaság, s ezt még az olyan anti-kapitalisták, mint TGM is elismeri. Ennek velejárója a privatizáció. Az pedig egy másik történet, hogy ez hogyan, miként zajlott le.

175664 2015.05.04. 16:32:49

3. Hmmmm Volt még más is! A 3,5" meghajtó, amit a szabadalmakat maximalizáló USA-ból végső soron lenyúlták! A processzor gyártó meg tönkrement szó szerint leégett! Az egész kereskedelem az visszásságokra épült, mi drágán vettünk, és bagóért árultunk! A tetejébe Antall volt a legnagyobb csókos aki minden követelésünket a szőnyeg alá seperte, hogy szabad kezet kapjon mindenhez amit kitalálnak. A politikusaink egy 40-60 évvel korábbi revánsot vettek egymáson a gazdasági és a társadalmi építkezés helyett! Ma is ez a szopatás megyen, csak már senki sem tudja honnan indult, vagyis a lehető legértelmetlenebb pusztítás megy! Ma a jobbik nagymarosi erőmű befejezésére tett ígérete a legérdekesebb! Mindenki más csak utópista ebben a témában, csak ma az ígéret elszáll.... mi meg itt maradunk megint egy nagyot mondó tejfelesszájú bagázzsal!

13118 2015.05.04. 17:23:15

9. 4elefánt persze, voltak kisebb-nagyobb anomáliák, de egy volt a biztos: muszáj volt áttérni a piacgazdaságra, mint azt itt fentebb Geo írta. csak éppen ehhez a piacgazdasághoz sokaknak nem volt pénzük, hiszen honnan is lett volna? pl. a Ganz-Mávagot 11,5 milliárd forint tartozással darabolták föl 1987-ben, amit szépen szét is osztottak az önállóvá vált gyárak között. még a felvonógyár is kapott belőle, pedig semmi köze nem volt a ráfizetéssel értékesített motorvonatokhoz és vagonokhoz. 1989-re a gyártott motorvonatok végképp kifutott típus lett, nem kellett senkinek. a felvonógyár meg csak karbantartott a lakótelepeken, mert nem építettek már 10 emeletes paneleket. a lift Schindler gyártmány volt licenc alapján, közben a világmárka meg az Otis volt és ma is az. de kik terveztek volna az Otis-t is lepipáló magyar lifteket, és miből és milyen gépekkel gyártották volna őket? és kinek lett volna a fejlesztésre pénze? a példa adott, ott a mágnesvonat, a kínaiaknál és japánban lassan 500 km/h sebességgel vágtatnak. senki nem akadályozza a magyarokat, hogy tervezzenek olyan vonatokat és le is gyártsák őket. (még egy fúrópajzsot se tudtak megtervezni és legyártani, a franciáktól kapták a 4-es metróhoz is) szóval, milyen magyar ipari termékeket lehet vásárolni? (a bonyhádi edényeket föntebb már írtam)

320591 2015.05.04. 17:27:54

Geo! Azt senki nem vitatja, hogy a piacgazdaság volt a járható út! Ez már jóval a rendszerváltás előtt kiderült, el is indult fokozatosan afelé a gazdaság... Egy olyan szocialista alapú piacgazdaságról szólt a történet, ahol valós befektetőket várnak a veszteséges cégekre. Ugyanis még a veszteségesek is komoly értéket képviseltek az épületeikkel, a gépeikkel, a komoly tudfással rendelkező szakmunkásaikkal! A nyereséges cégekhez pedig egy tisztességes, tárgyalóképes, megfelelő tudással rendelkező csapat kellett volna, akik a nyugatiakkal valós értéken kötnek üzletet! Geo! Nagyra becsüllek, figyelek az írásaidra, de abban nem értek veled egyet, hogy az egy másik történet! Ez ugyanaz a történet, csak a valós oldaláról nézve! S ennek isszuk a levét máig!

320591 2015.05.04. 17:50:41

4elefánt! Tunéziában még mindig Ganz-os mozdonyok járnak, saját szememmel láttam! Rendeltek is volna még magyar szerelvényeket '89-ben is, csak nem volt kivel tárgyalniuk! A harmadik világ vevő volt a termékeinkre, a szaktudásunkra, a know how-inkra! A 70-es évek végén a 80-as években a legjobb buli az volt, ha valaki ottani szereléseken kapott munkát! Vihette a családját, ott kapott fizetést a megélhetéshez és itthon is kapta forintban a bérét! Lett volna igény továbbra is szaktudásra, éppúgy, mint a Volvot a világpiacról majdnem kiszorító Ikarusz buszokra, a gyógyszereinkere, a vákuumtechnikai termékeinkre... Úgy, hogy hagyjuk Ibolykát mert lobog a haja! :(((((((

251002 2015.05.04. 18:03:35

RE: 3. Hmmmm 2015. 05. 04. 12:42 "... a magyar gazdaság helyzete olyan volt, mint ma a labdarúgásé." Kedves Hümike! Javasolnám, hogy maradj inkább a szakterületednél, a sportnál. Lévén te a munkahelyedet csak fizetésnapkor láttad. Arról se nyilatkozzál, légy szíves, hogy ki mennyit lopott a szocializmusban! Azt elmondhatod, hogy te mennyit szoktál "hazavinni"...

70185 2015.05.04. 18:26:37

Két fajta ember van rendszerváltás ügyben: az egyik meg van győződve arról,hogy szétloptak mindent,és hogy nem kellett volna mindent privatizálni,valamint arról hogy a hazai gazdaságban voltak komoly értékek. A másikat az Isten (de még egy nemzetközi kutatás sem) tudja meggyőzni az ellenkezőjéről. Már van irodalma a történetnek több is,csak utána kellene olvasni a dolgoknak,és beilleszteni az elmúlt 25 év eseményeibe,ami alapján el lehet dönteni hogy mi igaz,és mi nem.

320591 2015.05.04. 18:39:58

Hapsi! Teljesen igazad van! Ez lenne az egyik legfontosabb dolog, amit meg kellene tennünk! Könnyebb lenne megtenni a következő lépést, a hogyan továbbig!

12347 2015.05.04. 18:59:20

12. Quick Mint egykori MÁV-os: a kollégák véleménye alapján magam is tanúsíthatom, hogy műszaki szempontból jók voltak azok a GANZ-ok... Viszont más az üzlet: ott a bevételnek meg kell haladnia a költségeket. A fejlesztéshez viszont tőke-injekció kellett volna - ahogy a villamosok gyártásához is. Vagy: ismerem a MOL privatizációját. Amíg állami tulajdonban volt, addig a tulaj fejős-tehénnek tekintette, privatizáció nélkül nem is változott volna a helyzet. S egy adalék: a munkavállalók 1995-ben 312 db részvényt 700 Ft-os áron vehettek meg - nagy többségük azonnal eladta egy ezresért. http://molgroup.info/hu/befektetoi-kapcsolatok/reszvenyesi-informacio/reszvenyarfolyam Ikarusz: nagyon sokszor elhangzik, hogy a "külföldi tőke kezére játszották az országot" - nos, itt Széles Gábor megmutathatta volna, hogy mire is képes a magyar virtus... Még az is lehet, hogy minden privatizációs ügyletben volt valami suskus, csibészség, rablás, csalás - ugyanakkor elsődlegesnek az informáltságot tartom. Ezt is lehet elvi alapon kárhoztatni - de erre szolgál a MOL munkavállalói példa, illetve pl. a csehek kuponos privatizációja: ott mindenki kapott az állami vagyonból. Ez "tudatilag" sokat jelenthetett - de a gyakorlatban ott is az ügyesebb, több pénzzel rendelkezők kezébe kerültek ezek a kuponok, mint nálunk a kárpótlási jegyek... Az egyéni hibám: emlékszem, a 80-as évek közepén sokfajta elképzelés volt, pl. állami holdingok, üzemi tanácsok, munkavállalói tulajdonlást - s ezeknek kettős célja volt: piacosítás és tőke bevonás. Amikorra ez "átment" a politikán - nagyjából a Németh kormány idejében - addigra ezeket már túlhaladta az idő, s a 90-es évekre egy újabb, haramdik szempont vált elsődlegessé: bevétel, bevétel, bevétel, az adósság kezelésére. Nem voltam sem eladói, sem vevői oldalról kedvezményezettje bármely privatizációnak - de azt tudom, hogy sok módszere van egy vállalati vagyon értékbecslésének - de ebből csak egy a megbízható: az, amennyit a vevő hajlandó fizetni érte. Ezért mondom, hogy szerintem két történet - s nem olyan egybites a dolog, ahogy 13. hapsi állítja.

70185 2015.05.04. 19:38:26

"Ikarusz: nagyon sokszor elhangzik, hogy a "külföldi tőke kezére játszották az országot" - nos, itt Széles Gábor megmutathatta volna, hogy mire is képes a magyar virtus... " Naiv vagy. Széles Gábor soha sem akarta működtetni az Ikarust. Kiszedett belőle annyi pénzt amennyit kilehetett. Ha belegondolsz,mitől van a leggazdagabbak között? Melyik "privatizált" cégét működtette,vagy működteti a mai napig,amiből a vagyona származik? Leírom hogy hogyan működött: "hitelre" megvettek céget,a hitelt soha nem fizették vissza. A bankok akkori (privatizáció előtti) vezetőik spannok voltak,előre levajazott volt a dolog. Amelyik cégnél én abban az időben dolgoztam,az is így működött. A tulaj egy ruppót nem törlesztett a Leumi banknak,aminek az akkori vezetőjét Fekete Jánosnak hívták. A tulaj jelentősen meggazdagodott az akkor felvett,és 3 évig működtetett 900 milliós hitelből. A történet pedig sajnos egybites,a hapsi elég sokat olvasott utána. Egy nemzetközi kutatás eredményéről is írt blogot:http://rablas.nolblog.hu/ Ha már a külföldiek is így látják ......

13118 2015.05.04. 20:04:11

figyelem, a dátum 1990. február 16. : http://nava.hu/id/00886_1990/ lehet indítani az Ikarusról szóló 25 éves híradórészletet.

320591 2015.05.04. 20:06:57

Geo! Mint hajdani gazdasági szakember, ugye ezt nem mondod komolyan: "de ebből csak egy a megbízható: az, amennyit a vevő hajlandó fizetni érte..".? Cseréltek úgy gazdát komoly cégek, hogy szándékosan leamortizálták, s képletes 1 forintért adták el! A nyugati befektetők pedig pontosan tudták, hogy itt megvehető vagyon van, jobb esetben hozzá nem értő eladókkal, rosszabb esetben pedig bagóért megvehetőkkel... Érdemes hapsi blogját elolvasni, nagyon elgondolkodtató!

13118 2015.05.04. 20:18:25

és itt nem kell várni egy másik gyár alvázára, legyártják ők maguk: https://www.youtube.com/watch?v=tf0Xe8MSj7s

320591 2015.05.04. 20:25:04

Hmmmm! re: 17. Ez nagyon érdekes video! "..borul a domino" - mondja a szpíker! Borult is, szépen sorban. Az Ikarusznak a film tanusága szerint 4500 buszra volt megrendelése, ki is szállították volna, csak engedélyük nem volt. Mi ezzel a probléma? Ugyanazt mutatja be, amiről beszélünk!

320591 2015.05.04. 20:35:20

Ami meg a Volvot illeti, lehetőségünk lett volna utolérni őket, s ugyanazt megcsinálni, akkor már a kapitalista rendszerben. Ja, hogy az új kormány csak később alakult meg, májusban? Még mindig megoldhatták volna, ha arra koncentrálnak, hogy ne álljon be a gazdaság! Ettől függetlenül, komoly versenytársai voltunk a nemzetközi kiállításokon a Volvonak, még ha a technológiánk nem is volt olyan fejlett

23353 2015.05.04. 20:49:45

Megnéztem a párbeszédet. Nagyon meddő vita volt, szerintem ha egy magyar entrepreneurt, azaz vállalkozót hívtak volna meg vagy adtak volna a kettőhőz (filozófus és politikus) akkor legalább egy reálisabb vita lett volna. Filozófus fogja megoldani a mai probláémákat??? Ez csak Magyarországon hihető. A politikus meg az mindenütt ugyanolyan: "szavazz rám, mi tudjuk a kiutat." Naná...

13118 2015.05.04. 20:54:46

borul a dominó ... pénzhiány miatt borult. utolérni meg csak fejlesztő beruházással lehetséges még ma is, amihez megint tetemes pénz kell. persze versenytársak voltunk akkor, csak éppen ráfizetéssel, mert árversenyben voltunk a Volvoval. a Volvo meg képes volt nyereségesen termelni, hiszen nekik határon belül volt hozzáférésük a svéd-acélhoz, nekünk meg a minőséget importálni kellett nyugati valutáért. és az oroszoknak is ilyen minőség kellett a motorvonatoknál, de csak annyit fizettek, amennyire a kormányközi megállapodásban szerződést kötöttek, azaz az önköltségnél kevesebbet.

13118 2015.05.04. 21:05:01

22. little Magyarországon (ismét) a politika vezérli a gazdaságot. vagyis ötödik éve a Fidesz-kormány. re-privatizál, vállalkozásokat befolyásol, termőföldeket oszt, közüzemi díjak árát határozza meg, stb.

320591 2015.05.04. 21:19:56

Little! A fő baj az, hogy a rendszerváltás óta a politika vezérli a gazdaságot - szerintem. Lásd a pályázati pénzek leosztását, a kis- és középvállalkozások ellehetetlenítését! A gazdaság jogilag nincs szabályozva. Van egy olyan munkatörvénykönyvünk ami kizárólag a munkaadóknak kedvez. A munkáltatók kötelezettségeiről szó sem esik, azért fordulhat elő, hogy ha a multi kivonul maga után hagyhat több száz, több ezer munkanélkülit. Május 1-én valamelyik szakszervezet már kezdte pedzegetni, hogy kötelezzék a munkáltatókat pl. felelősség biztosítás megkötésére a dolgozók felé, s ha megbetegszik, vagy megrokkan a munkában lazán, üres zsebbel ne tehessék az utcára. A nyugati államokban ez is evidencia. Nálunk a legutolsó érték az ember...

12347 2015.05.05. 00:10:07

18. Quick Sosem állítottam, hogy a privatizáció első bálozós leánykák szende szűziességével történt volna. Miután Gorbi és Reagan megegyeztek, felgyorsultak az események - s mindenki tudta, hogy itt a rendszerváltás. Közben ellentmondásosak voltak a szabályok - pl. kiderült, hogy kft-t lehet alapítani, s abba lehet külföldi tőkét bevonni - de magába a vállalatba nem. Így azután az értékes vagyonelemeket ezekben a kft-kben működtették, üzleteltek a külföldiekkel, majd ezeket adták-vették: ezeket a döntéseket azok a vállalati tanácsok hozták, melyben 1-1 harmadrésze volt az államnak, a menedzsmentnek és a dolgozóknak. Másrészt: a kerekasztal-tárgyalásokon a politikai átalakulásról tárgyaltak - a gazdasági nem működött. Németh Miklós azt szerette volna, ha kialakul egy reális kép, s egy reális program/törvényi feltételrendszer, de az ellenzék attól félt, hogy ezzel a felelősséget is rájuk akarják lőcsölni. Egy másik kulcs-momentum: mindenki az államtól akart megszabadulni - ld. előbbi példa a spontán privatizációra, aminek elvi háttere az volt, hogy "lent" a cégek jobban tudják, mi a helyes döntés - így csak jókora késéssel alakult meg az Állami Vagyonügynökség. A vállalatok, poliitkusok tőke-bevonást akartak - a pénzügyminisztérium pedig pénzt az adósságszolgálatra. Ebben a környezetben azután lehetett ügyeskedni. Kína megteheti, hogy csicsáztathassa a külföldieket - nálunk ez valahogy nem sikerült. Utólag visszagondolva: ha 68 után (nem függetlenül a Csehszlovák bevonulástól) folytatják a reformokat, hagyják a kis- és közepes vállalkozásokat megalakulni, akkor fokozatosan kialakulhatott volna egy erősebb gazdaság, melyre nem ilyen hirtelen zúdul rá a piac. Hadd ne meséljem, hogy mennyire felkészületlen volt erre nem hogy az állam - de a vállalatok menedzsmentje is. (Nagyon sokáig nem is volt magyar nyelvű könyv a stratégiai menedzsmentről, marketingről, kontrollingról) Nem kívánom sem védeni, sem mentegetni, ami akkor történt. Pusztán azt akarom mondani: állítsa az Vona Gábor vagy Schiffer András, az a leegyszerűsítés, hogy "kiárusították az országot a külföldi tőkének" - szimpla demagógia.

14055 2015.05.05. 00:30:46

Ya, Geo megnéztem, a maradék illúziómat is lerombolta, azt gondolom, hogy a rendszerkritikus baloldal felépülésének egyik legnagyobb akadálya ma TGM egoja..

175664 2015.05.05. 08:30:37

Ma sincs piacgazdaság csak az árnyéka! Ha valamit gyártani akarunk az államnak vastagon a zsebébe kell nyúlni! A termelést állami, vagy uniós támogatás nélkül nem lehet fenntartani. Hála az adórendszernek és a korrupciónak, a rendszerváltás óta mindenki csak lefölözte a gazdaságot, tőkefelhalmozást max egy két cég tudott elérni. A gazdaságunk működése csak a multikon múlik, mert a hazai vállalkozások a gyakorlatilag lélegeztetőgépen vannak, az állandó átszervezések és szabályozások miatt! A rendszerváltáskor megmutattuk milyen fasza gyerekek vagyunk, mert úgy szórtuk ki a gyárakat, hogy húztak egy vonalat és fölötte megmentették ami alatta volt azt nem. Így maradtak olyan régiók amelyek azóta a is munka nélküliek fellegvára. A legutolsó barmolás a cukorgyárak kiszervezése volt. magam is megdöbbentem, nem csak az uniós vezetők, hogy végezték ki ezt az iparágat! Emlékszem Für Lajos mondatára, "ha nem csinálnak a munkások semmit akkor a leggazdaságosabb az üzemük!" Mára meg "munka alapú" társadalom építése a cél! Csak nem tudtak azóta sem kitalálni mást számukra. Északnyugat-Magyarország kap a legkevesebbet minden fejlesztési pénzből.Még a közmunkaprogramok pénzügyi hátterét sem onnan irányítják. A leszakadt régiókból továbbra is szivattyúzzák (szentendrei központú céges autó hordja a munkások nagy részét megyeszerte) a pénzt a fejlesztésük helyett! Nem csoda, hogy a jobbik ezen a fertályon erősödött meg a legjobban. Ha ezt a támogatást megtudják hálálni, akkor várható a régió felemelkedése, ha nem akkor egy újabb messiásra kell várniuk! Ide csak annyi pénzt adnak hogy éhen ne dögöjjön a nép! Ezért lopnak és ezért hasít a szélsőséges ideológia!

12347 2015.05.05. 17:57:36

28. 4elefánt A végeredménnyel - nem vitatkozom. Egy korábbi posztom végén azt írtam: http://geo.nolblog.hu/archives/2015/04/26/Geoketty/ "Belátható, hogy megoldást csak globális keretekben lehet találni a globális problémákra. Csak így lehet "lehűteni" a forró pénzeket, s szabályozni a pénzügyi és gazdasági folyamatokat - pl. a Tobin adó bevezetésével, az átláthatóság növelésével, vagy éppen az off-shore jelenség felszámolásával. Elkerülhetetlen a vagyonadó bevezetése, s hogy Észak segítse Dél problémáinak a megoldását. Ha nem teszi, Dél idejöhet, hogy enni kérjen. http://nol.hu/velemeny/20121124-mint_a_bajor_paraszt-1348381. Ha nem teszi, még eljöhet az a rossz scifikből ismert állapot, hogy a leggazdagabbak egy biztonságos bunker világban élnek, ahol a robotok maximálisan kiszolgálják őket, megtermelik számukra a jó levegőt és a tiszta vizet. Néhányan őrzik őket a külvilágtól, melyben az emberek többsége él vagy éppen vegetál. S még azt sem említettem, hogy közben fenn is kell tartani nem csak a gazdaságot és a társadalmat, de a környezetünket is. De ez már egy következő fejezet lesz. Megleptem magam Piketty könyvével, utána tán okosabb leszek. Addig is várom olvasóim segítségét. http://444.hu/2015/04/22/piketty/" Ugyanakkor bizony, egy országon belül is meg kell ezzel próbálkozni. Pl hogy az általad is említett régiókba úgy pénzt, lehetőséget vinni - hogy akár a határog is adózási kedvezményeket lehessen adni. (Ma az van, hogy aki részt vesz a Kiút programban vagy egy szociális szövetkezetben - akkor egyből adózóvá válik, s elveszti a közmunka lehetőségét is.) Persze, tudom, innen nem lehet megmondani, hogy milyen tevékenységeket lehet ott művelni - mert ha lenne föld, akkor lehetne intenzív kertgazdálkodást folytatni - de ahol pl. csak erdő van a környéken, ott nehéz intenzív erdőgazdálkodást folytatni - nem kell hozzá annyi munkaerő.

13118 2015.05.05. 21:14:33

hm. kertgazdálkodáshoz nem feltétlenül kell föld. íme: https://www.youtube.com/watch?v=UlTCLbeHE2o

12347 2015.05.05. 21:29:40

30. Hmmmm :-) Most már csak egy kis pénz kell hozzá :-)

13118 2015.05.05. 21:47:48

31. Geo (szerkesztő) a megyei hatodosztály focipályáján lehetne építeni ilyet. ja, hogy pénz .... pályázzanak úgy, hogy saláta stadiont akarnak építeni. :)))

12347 2015.05.06. 00:42:01

32. Hmmmm vagy narancsot nem lehet ilyen módszerrel termeszteni? A szegfűnek lejárt a szezonja...

175664 2015.05.06. 09:28:27

30. Hmmmm Ennek az egyszerűsített változata már megvolt a tsz háztáji termelésben. Mára azt a termelői kultúrát is újra ki kellene építeni. A szövetkezési fóbiában senyvedő orbán erre gondolni sem mer. Az önkormányzati felhasználásba vonható állami földeken viszonylag olcsón kifejleszthető lenne egy önellátó kapacitás, pl közmunkával. A munkavégzőket az ösztönözné hogy maguknak termelnek. Talán így lehetne értelmes munkát végezni, ha már a közmunkában látják egyesek a megoldást. Ez tulajdonképpen úgy működne mint egy melléküzemág, persze ez még kezdetlegesebb lenne, mint ami a kádár érában megvalósult. Ilyen kezdeményezésre már láttam példát néhány helyen! Már láttam a falu határában felszántották a régen parlagon heverő földeket, és nem gaz égetéstől fekete a határ, hanem művelik a földet. Sajnos még messze vannak ezek az emberek az ilyen tőkeigényes termeléstől. Igaz ahol ez a termelés megvalósul ott a föld is nagyon sokba kerül, míg nálunk uniós ajándékként még fizetnek is a parlagon hagyásért! Szerencsére a mezőgazdaságunk ezt a művelési formát is ismeri! 33. A banán egyszerűbb:-))

12347 2015.05.06. 10:28:31

34. 4elefánt Cserdiben hasonlóan csinálják - ott van saját földje az önkormányzatnak, közmunkások termelik a krumplit és a paprikát. De pl. a borsodi szegregátumokban nincs közösségi föld. S igen, ezek tőke-igényes, intenzív gazdálkodást jelentenk.

Virág elvtárs s.k. 2015.05.06. 13:09:36

Lehet vergődni a privatizáción, hogy melyik cég volt veszteséges......csak hogy a veszteséges cégeket általánosan azok a "menedzserek" privatizálták, akik addig a vesztességes üzemért felelősek voltak. .....vagyis bűnösek abban, hogy a lepusztított céget fillérekért ellophassák......ezért volt, hogy megrendeléseket tartottak vissza, kintlevőségeket "termeltek", likviditási problémákba kergették tudatosan a saját cégüket. Ezek ma iparunk nagyjai, akik jókor voltak jó helyen.......

12347 2015.05.06. 13:51:23

36. Virág elvtárs s.k. (látogató) azok a "menedzserek" privatizálták - akik ott voltak, s nem volt más. Eredetileg olyasmit szerettek volna, amihez hasonlót csinálnak - s persze, más nagyságrendben -a kínaiak: szépen, fokozatosan, s persze a politikai dominancia megőrzésével. Azután jött az átmenet. http://mek.niif.hu/02100/02185/html/394.html s innen lehet olvasni - s vitatni - tovább

13118 2015.05.07. 09:41:07

ugye hogy ugye: kelendők a magyar gyártású AKM-ek: http://vs.hu/kozelet/osszes/magyarorszagon-gyartott-fegyvert-is-hasznaltak-az-iszlam-allam-katonai-0507?utm_source=hrkrs&utm_medium=rss&utm_campaign=main
süti beállítások módosítása