(A Hej, Dunáról fúj a szél... c. dallamra)
(A Hej, Dunáról fúj a szél... c. dallamra)
Hankiss Elemér nyomán bennem is megfogalmazódott, hogy alapvető társadalmi kérdésekről csak úgy lehet megoldásra jutni, ha az erről szóló társadalmi vitákat kivonjuk a napi politikai csatározások rövid távú, "zéró összegű" játszmáiból.
"Oktatási ellenreform hamis jövőképpel" címmel beszélgetett Náray-Szabó Gábor (egyetemi tanár), Pokorni Zoltán (a Fidesz alelnöke, korábbi oktatási miniszter), Szabó Szabolcs (országgyűlési képviselő, Együtt), Darvas Ágnes (egyetemi docens). Akit érdekelnek a szakmai részletek: https://www.youtube.com/watch?v=N6sLCt9UeR8&feature=em-subs_digest-g vagy: http://nol.hu/belfold/nagy-a-baj-a-magyar-oktatassal-es-meg-nagyobb-lesz-1577165 Kiderült, hogy szűk 1 óra alatt megegyezés-közeli helyzetig jutottak el.
Amit az esélyegyenlőség, szegregáció-ellenesség, oktatás témájában most kiemelendőnek tartok: minél korábban kell kezdeni, be kell vonni a családokat. Az oktatást járási/kistérségi keretekben kell szervezni - ez az a nagyság, ami ehhez megfelel, ahonnan még átláthatóak a helyi viszonyok és valós igények. Az állami bürokrácia ezt nem képes ellátni - ezért szükség van szakmai/civil szervezetekre is.
2. Mitől város a város, kistérség a kistérség? állampolgári részvétel
Egy város (funkciójában) a környéke központja – közvetlen környékének elsőszámú felvevő helye – pl élelem, ipari és szolgáltató tevékenységek munkaereje – s szolgáltató/ellátó központja, legyen az gimnázium, orvosi szakellátás, államigazgatási helyi intézmények, mozi, étterem. Ahhoz, hogy megjárjuk az oda-vissza utat, ne legyen szükség egy egész napra. Szerencsés esetben egy város vonzáskörzetével együtt alkothatja a járást vagy kistérséget. Ez az a keret, ahol koordinálni érdemes a hulladékkezelést, a közmű-ellátást, ahol értékelni lehet és érdemes a közszolgáltatásokat.
Az országon belül is jelentős eltérés van a település-szerkezetben, ezért 10–60 e fő lehet egy város és átlagos vonzáskörzete, s ezt tekinthetjük az önkormányzatiság 2. szintjének.
Jellegzetes döntések: költségvetés; iskola vagy mozi kifestése; helyi sportkör támogatása; szociális keretek elosztása; munkahelyteremtő programok felügyelete/támogatása; pedagógusi, háziorvosi pályázatok értékelése; közösségi- és szociális munkaprogramok jóváhagyása; helyi adók kivetése – megjelenik a szakértelem szükségessége.
Semmi okom, hogy megváltozzon a véleményem a Fideszről, melynek Pokorni Zoltán (éppen még) alelnöke, vagy mást gondoljak a rongyrázó, a demokráciát tanulgató polgármesterről - de elképzelhetőnek tartom, hogy szakmai alapon megegyezés születhessen az önkormányzatiságról, a regionalitásról. S tán egyéb szakpolitikai kérdésekről, s a NER leváltásáról is. Chikán Attila, Mellár Tamás, Holoda Attila, Illés Zoltán, Pokorni Zoltán, Navracsics Tibor - folytatható-e a névsor? Lesz-e, lehet-e eredménye?
S egy, a témával foglalkozó írás: http://beszelo.c3.hu/blog/revesz-sandor/alltok-majd-bamban-a-parton