HTML

Geo blogja (régi)

Friss topikok

Uber alles vagy allez?

2015.06.29. 23:11 Geo_

Szeretem Pető Péter riportjait, újbalos publicisztikái rendre elgondolkodtatóak. A baj - nála is - akkor jelentkezik, amikor világnézete szemüvegén át ítél meg dolgokat. Sajnos, ezt érzem  Ubergaz c. írásából.

Szeretem Pető Péter riportjait, újbalos publicisztikái rendre elgondolkodtatóak. A baj - nála is - akkor jelentkezik, amikor világnézete szemüvegén át ítél meg dolgokat. Sajnos, ezt érzem  Ubergaz c. írásából.

Ebben ugyanis két dolog keveredik - kár. Az egyik a technikai-technológiai fejlődés: ez majdhogynem rajtunk kívülálló okok miatt is bekövetkezik - a tűz és a kerék feltalálása óta az emberek már csak ilyenek, nem sikerült közülük kiirtani a kreatív gondolkodókat, bár Galilei, Giordano Bruno és a "Nehéz emberek" esetében próbálkoztak ezzel. Tehát ha a technika fejlődésnek az az eredménye, hogy kisebb ráfordítással többet lehet előállítani, vagy új termékek, szolgáltatások jelennek meg - ezek ellen nem lehet, s nem is szabad fellépni. (Mostani témánktól messze vinne: a természeti erőforrások, a környezeti tényezők persze gátat kell, hogy jelentsenek). A termelékenység növekedése ugyanakkor azzal jár, hogy kevesebb élőmunkára lesz szükség ugyanolyan szintű fogyasztáshoz - de ettől még nem kellene visszatérni a kézi aratáshoz vagy szénfejtéshez. Igen, komoly kihívás, hogy mit is tud kezdeni az emberiség a "bérmunka rabsága" alóli felszabadulással - hiszen tudjuk, hogy ma azok a legszegényebbek a világon, akiket még csak "rabságban sem tart" a tőke.

A másik oldal: igen, vannak káros hatások, kockázatok - de ezek közt a legsúlyosabb az, ha globális (vagy nemzetközi) problémákat nem ugyanezen a szinten kezelünk. Így ha az Uber valódi innováció - késztesse versenyre a vetélytársakat. De ha a versenyelőnye abból fakad, hogy kibújik az adózás alól, hogy rá nem érvényesek azok a követelmények, mint a taxi-társaságokra, akkor ez bizony tisztességtelen előny. Ahogy a Google részéről is, ahogy nem adózik az egyes országokban. S ugyanígy az off-shorba menekülő cégekre - vagy a szabályozásokat kijátszó derivatív eszközökkel operáló brókerek. A pénzügyi műveletek világméretekben szabályozhatók és ellenőrizhetők - s adóztathatók (ld: Tobin adó). Ugyanígy csak globális szinten lehet fellépni az off-shore intézménye ellen, vagy lehet megadóztatni a Google-t, az Ubert. (Bár vannak lokális fellépések is.)
Persze, megértem, ez rövid távon nem vigasztalja azokat, akiknek ma még az e-mailt is a postás viszi ki. S jó, ha valaki fellép az ő érdekükben is: http://beszelo.c3.hu/onlinecikk/az-fna-t-bevezetni-nem-kell-felnetek-jo-lesz-ha-mindenki-egyetert-en-nem-ellenzem

7 komment

A bejegyzés trackback címe:

https://geo2.blog.hu/api/trackback/id/tr548248024

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

13118 2015.06.30. 07:18:17

vitán felüli: az utas az olcsóbbat választja. azt se lehet vitatni, hogy az okostelefonos applikáció feleslegessé teszi a taxitársaság diszpécserszolgálatát, a leendő utas közvetlenül léphet kapcsolatba a sofőrrel, és készpénz se kell, bankkártyával lehet fizetni. és ez utóbbinál keletkezik a probléma. ugyanis nem a taxiban lévő kártyaleolvasó vonja le a fuvardíjat, hanem az Uber központja a hozzá beregisztrált utas megadott bankszámláján rendezi le, amiből 20 százalékot megtart magának, a többit meg elutalja a taxisnak. így természetesen nincs "pénztárblokk" sem. kétségen kívül, ügyes megoldás: sok dolgozói létszám és helyiségek fenntartási költsége spórolható meg, a bevétel meg utazik a globális térben. ez a bevétel viszont rejtve marad, mert a társaság telephelye külföldön van, nem lehet náluk adóellenőrzést tartani. s ha már az email szóba került: megszüntette (majdnem teljesen) a levélpapír, a boríték, a postabélyeg, a távirat használatát, amik után voltak adóbevételek, s közben feleslegessé tette a postai kézbesítést is. igaz, az internet-előfizetések díjai után a szolgáltatók viszont fizetnek adót.

12347 2015.06.30. 09:34:01

1. Hmmmm Yes! A dolog ott kap gellert, ahol - ahogy írod - egyúttal kibújik az adózás alól, másrészt a többi piaci szereplő számára érvényes előírásokat nagy ívben lesajnálja (gk állapota, színe, sofőr képzettsége, stb.) Mivel elektronikus a fizetés - elvileg annak sem lenne akadálya, hogy ez az adat is befusson a NAV-hoz. Ha rajtam állna, meg is szüntetném a készpénzes fizetést - egyből átláthatóbb lenne minden. (Azt persze nem állítom, hogy tőlem nyúlta le ezt az ötletet dicső kormányunk - de ez azért jó húzás a részükről.) A dolgot persze nehezíti, hogy jelentős rétegek továbbra is haszonélvezői a fekete/szürke gazdaságnak, ld, őstermelők, s ha megszűnne a hálapénz, egyből bedőlne az EÜ. Ugyanakkor teljesen jogos Pető aggodalma - mi lesz az íly módon feleslegessé vált "munkaerővel" - de erre a megoldást ki kell izzadnia a társadalomnak.

23353 2015.06.30. 11:24:38

Miért bujna ki az adozás alol? Lehet azokat a tranzakciokat elekronikus uton nyomon kovetni, és ugy a vezetö mint a vállalat jövedelmét követni. Über számos ellnsége a szövögépek lerombolojaira emlékeztetnek. Übernél a jövö, vak az aki nem látja.

336586 2015.06.30. 11:29:45

2. A munkeerö - és nem csak a munkaerö - a tulajdonosok szempontjából válik feleslegessé, mert nem termel nekik profitot. Munka van böven. A közjó állama meg is tudná szervezni. A magánérdekü államnak ez nehezebb. Hiszen eleve a profitot távlatilag sem termelök eltartása minösül felesleges tehernek.

13118 2015.06.30. 12:25:41

2. Geo (szerkesztő) lehet, rosszul tudom: a megtett út hossza alapján a központ "számláz" és hívja le a fuvardíjat az utas bankszámlájáról. ebből megtart magának 20 százalékot, a többit a taxis bankszámlájára utalja. az applikáció segítségével ezt a külföldi központ maga intézi, ebbe a NAV nincs bekapcsolva, nem is lehetséges bekapcsolni. s ha közben az utas kp. borravalót is ad a taxisnak, azt meg végképp nem látja a NAV.

12347 2015.06.30. 12:41:34

5. Hmmmm Ahogy 3. little mondja: a tranzakció elektronikus, tehát elektronikusan követhető is (lehetne), s ez alapján kiróható (lehetne) a közteher. Egy más terület: a pénzügyi tranzakciók is elektronikusan zajlanak, így elvileg lekövethetők - ha van hozzá szándék és akarat. Ahogy nemzetközi akarat kell az offshore felszámolásához, az ügylet-típusok engedélyezéséhez/felügyeletéhez, a Tobin adó bevezetéséhez, stb.

12347 2015.06.30. 12:46:39

4. napos Munkaerőn itt a marxi értelemben vett bérmunkást értem - de miért kellene a bérmunka, ha azt a gépek el tudják végezni? Hasznos tevékenység viszont van bőven, s a felszabadult ember pedig foglalkozhatna alkotó tevékenységgel. Csak az átmenet, az lesz kutya nehéz - hiszen ma az emberek többségének az ad mentális és fizikai "vázat", hogy ott van a munkaerő piacon, dolgozik és pénzt keres.
süti beállítások módosítása