HTML

Geo blogja (régi)

Friss topikok

Fair módon a fair trade-ről

2015.05.14. 23:50 Geo_

Ön is rabszolgákkal dolgoztat - az írás a Népszabadság 2015. 05. 09. számában jelent meg, szerzője Hargitay Miklós.

Fontos írás - eddig kevés visszhangot kapott. A cikk után levő kommentek is inkább az értetlenséget - vagy éppen a téma nehézségét jelzik. Már pedig van több is:

Ön is rabszolgákkal dolgoztat - az írás a Népszabadság 2015. 05. 09. számában jelent meg, szerzője Hargitay Miklós.

Fontos írás - eddig kevés visszhangot kapott. A cikk után levő kommentek is inkább az értetlenséget - vagy éppen a téma nehézségét jelzik. Már pedig van több is:

1. Amíg csak "városi széplelkek" divat-hóbortja, addig nincs elegendő nyomás a gyártókon, kereskedőkőn, hogy bemutassák, az ő termékük megfelel a fair-trade követelményeinek.

2. Jó néhány területen a hazai (vagy éppen a nyugati-hazai) munkavállalóknak is hasznos lehet, ha a munka- és környezetvédelmi előírások hiánya miatti olcsó munkaerő nem nehezíti a helyzetüket. Azonban van egy figyelemre méltó szempont, amit Dani Rodnik említ (A globalizáció paradoxona c. könyvében): számunkra rettenetes és felháborító, amikor arról hallunk, hogy gyerekmunkával készíttetik el a mi fogyasztási cikkeinek - ugyanakkor ennek megszüntetése, felszámolása könnyen azzal járhatna, hogy az a pakisztáni vagy indiai család az egyetlen jövedelem-szerzési forrásától is elesne.

Mindez azt jelenti, hogy a betiltás, betiltatás helyett racionálisabb megoldásokra van szükség - ahogy pl. az a cikkben is szerepel: az elosztási lánc rövidítése. S Európa, Amerika vásárlóereje, illetve a vásárlók ereje van akkora, hogy hatni tudjon a fair trade érdekében.

18 komment

A bejegyzés trackback címe:

https://geo2.blog.hu/api/trackback/id/tr818247996

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

13118 2015.05.15. 06:55:39

a magyarországi vásárlók zöme azt veszi meg, ami olcsóbb. nálunk ilyen a vásárlóerő.

12347 2015.05.15. 07:33:15

1. Hmmmm Így van - ezért kellenek más megoldások, minthogy drágán áruló, külön boltokban vásároljunk.

12347 2015.05.15. 07:41:27

...s persze, mindenkinek más eszköze van ahhoz, hogy tegyen a fenntartható fejlődésért: http://www.nlcafe.hu/sztarok/20150515/ordog-nora-levetkozott-kornyezettudatossag/

Virág elvtárs s.k. 2015.05.15. 08:08:54

Tulajdonképpen ugyanazokat a termékeket megvehetjük márkaboltokban is, amit ugyanazok a rabszolga- és gyerekmunkások készítenek. Nyugati szemmel a nálunk gyártott Mercedesek is végletekig kihasznált rabszolgákkal működnek. - de hát nehogy elvigyék a gyártást máshova, mert egyes családoknak ez a megélhetés.....

13118 2015.05.15. 09:47:00

Geo talán a saját gyártás lehetne megoldás és nem a bérmunka. ez persze tudás nélkül nem megy. a magyarok is képesek lehetnének pl. mondjuk Zrínyi vagy Koppány néven (Botond már volt és van) szuperautót tervezni és gyártani. formatervezőnk már van Tárnok Zsolt személyében, és biztosan lenne annyi fiatal járműmérnök, akik a fődarabokat is megterveznék. ehhez már csak kvalifikált szakmunkásokra volna szükség, akik képesek a tervrajzoknak megfelelő módon gyártani, na meg a gyártáshoz szerszámgépek is kellenek. és ekkor elérkezünk a tőkeerős beruházóhoz, aki fölépíttetné a gyárat. na, de ma csak olyanok vannak, akiknek egy az igyekezete, hogy bekerüljenek a 100 leggazdagabb magyarba, és ott lehetőleg minél előbbre végezzenek. egy közvilágítás modernizálás azonnali és jelentős profitot hoz és ész sem kell hozzá, mindössze megfelelő kapcsolat. :)) addig meg nézegessük a magyar tervezésű és olasz gyártású, 100 millió forintos eladási áru luxusautót: https://www.youtube.com/watch?v=anrJIEjx2CQ

20372 2015.05.15. 13:55:45

Gyermekmunka? mit takar ez? Nem gúnyból kérdezem, mert pl. nagymamám, annak 2 testvére mind a Horthy-korban születvén sváb paraszti családban 6 osztály után munkába álltak a gazdaságban. Mivel nagymami februári születésű volt, értelemszerűen nem lett évvesztes:)). Azaz 12 évesen és 4 hónaposan állt munkába. Nekik még istenes is volt a helyzetük, mert a dualizmus korában, 10 éves korban befejeződött az elemi oktatás. Mivel csak kevesen mentek középiskolába, polgáriba és tanonciskolába, az emberek többségének itt befejeződött az okítása. Az 1868. évi Eötvös-féle népoktatási törvény ugyan 6 elemit + 2 ismétlő évet írt elő azoknak akik nem tanultak/ nem tanulhattak tovább, de a valóság nem a 6, hanem a 4 elemi volt az általános. 1892-ben a 16.917 népiskolából 55 iskolának volt meg az 5-6. osztálya, a fiú tanulók 0,2 %-át tudta felvenni.

12347 2015.05.15. 18:49:58

6. Minorkavidor Igen, ez a gyermekmunka. 5. Hmmmm Oktatás, oktatás, oktatás, képzés, képzés... Szerintem az autógyártás nem igazán húzó technológia, akkora a verseny, hogy legfeljebb Kína tudott újonnan beszállni.

337519 2015.05.15. 19:46:36

A vásárlásaimmal támogatom a fair trade mozgalmat. De, azt hiszem, ez a vegák számára természetes is, hiszen a vegetarianizmus nem csak a táplálkozásról szól, hanem egy élet-, gondolkodásmódról. Örülök, hogy felkaptad a fejed a Nol cikkére, Geo. Ijesztő, milyen vakon és süketen éljük az életünket.

337519 2015.05.15. 19:58:56

Hoztam egy linket, lehet nézelődni, tájékozódni: https://www.google.hu/search?q=fair+trade+term%C3%A9kek&biw=1656&bih=812&tbm=isch&tbo=u&source=univ&sa=X&ei=njNWVbT1Du607QbSsoK4Dg&sqi=2&ved=0CDAQsAQ&dpr=0.87

12347 2015.05.15. 20:45:45

9. Nyírfa2 Bevallom, nem vagyok ennyire tudatos vásárló - nem annyira az ár, hanem a kényelem miatt.

196056 2015.05.15. 20:52:35

Hmmmm "talán a saját gyártás lehetne megoldás és nem a bérmunka. ez persze tudás nélkül nem megy." Rendkívül sajnálatos tény, hogy a tudás önmagában semmit sem ér, ha nincs tőke, ami ahhoz kell, hogy az okosan és kreatívan kieszelt dolgokhoz szükséges termelési lánc minden beruházása kifizethető lenne. Nincs a történelemben példa, amiben nem milliók, tízmilliók, százmilliók rabszolgamunkája vezetett a tőke felhalmozásához, majd annak segítségével az életszínvonal javulásához. Persze ez a folyamat járhat kevesebb vagy több áldozattal, kevesebb vagy több kitérővel. Vajunk piciny hazánkban milyen az irány?

13118 2015.05.15. 21:19:41

marani ezt kifelejtetted (tőlem) idézni: "és ekkor elérkezünk a tőkeerős beruházóhoz, aki fölépíttetné a gyárat."

12347 2015.05.15. 22:38:19

A spéci tudáshoz már könnyebb tőkét találni - ld. Grafisoft

337519 2015.05.15. 23:34:02

A fair trade az első lépcsőfoka lehet annak a folyamatnak, amely felszámolja a neokolonializmust. Hosszú az út, de óriási lesz a fejlődés.

196056 2015.05.16. 00:22:03

12. Hmmmm Kihagytam, mert te kihagytad a rabszolgamunkával történő tőkegyűjtés időszakát. Ha arra számítasz, hogy a jó ötlet miatt helybe megy a tőke és nem az ötlet és gazdája megy a tőkéhez, akkor tévedsz. 13. Geo (szerkesztő) "A spéci tudáshoz már könnyebb tőkét találni - ld. Grafisoft" Nem egy tétel. Mondjuk az NNG (régebben iGO) már inkább, de az már nem magyar tulajdon.

12347 2015.05.16. 12:44:48

15. marani A Grafisoft is multi ma már. De mindkét példa azt mutatja, hogy a tudás-intenzív területekre érdemesebb befektetnünk, SZVSZ.

336586 2015.05.23. 12:59:12

A múltkor azt mondták nekem, hogy az általam megvásárolt, Mo-on gyártott téglának én vagyok a 7. tulajdonosa. A világ nem úgy van szervezve, hogy a mai információs eszközök segítségével közvetlenül az östermelötöl a fogyasztóhoz jusson az árú. Pedig az jelentené a hatékonyságot, a versenyképességet. Aztán valahogy azok a szörös láthatatlan kezek mégis mást részesítenek elönyben. Vajon miért is ?

12347 2015.05.23. 18:18:41

17. napos Vajon miért is ? Normális helyeken ezt kérdezia fogyasztóvédelem és a NAV is.
süti beállítások módosítása