HTML

Geo blogja (régi)

Friss topikok

TGM Mozgalma

2014.11.28. 18:35 Geo_

A hatalmas műveltségbeli különbségen túl ideológiai és politikai távolság is van köztünk - de most nem ezekről akarok írni, megtettem már többször is.

Mozgalmat hirdet(?) kíván(?) TGM: ez takarítja el az elmúlt 25 évet, s állít új világot a megbukott rendszerváltás helyett:

http://hvg.hu/velemeny/20141126_TGM_25_ev_takarodj#3wf99q

A hatalmas műveltségbeli különbségen túl ideológiai és politikai távolság is van köztünk - de most nem ezekről akarok írni, megtettem már többször is.

Mozgalmat hirdet(?) kíván(?) TGM: ez takarítja el az elmúlt 25 évet, s állít új világot a megbukott rendszerváltás helyett:

http://hvg.hu/velemeny/20141126_TGM_25_ev_takarodj#3wf99q

Jelentem, a rendszerváltás nem bukott meg: 25 éve végképp lebomlott a proletárdiktatúra, helyébe liberális/polgári politikai berendezkedés és piacgazdaság lépett. Az igaz, hogy a hatalommegosztáson, jogállamiságon alapuló rendszer helyébe egy maffia állam került. Ennek okát már többen és alaposan elemezték. Annak egyik okát, hogy a megérdemelt vereségnél is nagyobb, 2/3-os Fidesz győzelem született 2010-ben, abban látom, hogy már akkor sem létezett ellen-oldal, helyette kritikus-önkritikus, de erősen tagolt volt a demokratikus oldal. (Amit jelentős erkölcsi fölénynek tartok egyebekben, de a mandátumokra való leosztás ilyen eredményt hozott.)

Természetesen sok igazság van a kritikákban - ezek mértéke, abszolutizálása bizony igencsak megkérdőjelezhető - de ez a vita meghaladná a jelen keretet., ezért csak a Mozgalomról, mint vázolt megoldásról beszélek:

Ez a mozgalom lenne képes külső nyomásgyakorlással, ámde a politikába nem beszállva eltüntetni a NER-t, közben harcot vívjon a tőkés kizsákmányolás hazai és külföldi szereplői és intézményei ellen, ugyanakkor "az elégedetlen jobboldaliak önbecsülése és emberi méltósága – akárcsak mindenki másé – megköveteli a toleranciát és a tapintatot. Az emberibb viszonyok megteremtése elkezdődhetnék a jobboldali honfitársaink iránti tisztelet begyakorlásával, ami sokunk számára szokatlan lesz, de szükséges." Én csak abban bízom, hogy azért liberális és a szocdem, a bal-lib társaság önbecsülése és méltósága is ér majd valamit. Na, nem a saját sorsom miatt aggódom - de be kellene látnia, hogy ez a népi Mozgalom csak nagyon sokszínű lehet. Így pl. ma, itt és most Magyarországon nem az az ország érdeke, hogy elsöpörjük a tőkéseket - hanem épp ellenkezőleg, a NER-től kell megvédeni a bankokat, a piacgazdaságot, stb. Aki tisztességes adózó akar lenni - nem a piacgazdaság és a verseny ellensége. Akik EU-s zászlót lobogtatnak, nem akarnak e "nemzetközi államszerű intézmény" ellen fordulni. A fellépőknek több elképzelése van az alkotmányozásra, mint amit egy ember egy asztalnál ki tudna gondolni. Az egyes csoportok már most vetélkednek és rivalizálnak egymással - többet beszélnek arról, kivel nem fognak össze, mint arról, hogy kivel igen.

Ha már Mozgalom - annak ezt az ellentmondást kellene fel/megoldania, ráadásul el kell jutnia a vidék népéhez is - ahol még nagyobb a személyes kiszolgáltatottság, mint egy városban, ahol jelenleg még bebetonozottabbnak tűnik a NER hatalma.

Lehet, képtelenség az általam támogatott javaslat - de nagyobb esélyt adok a Könyvtárnak, mint a Mozgalomnak.

18 komment

A bejegyzés trackback címe:

https://geo2.blog.hu/api/trackback/id/tr18247918

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

13149 2014.11.28. 18:59:16

Kedves Geo, egyetértünk! +

338311 2014.11.28. 19:13:18

Miből gondolja a blog írója, hogy azaz oldal, amelynek még ideológiája, de leginkább megalapozott gazdasági terve sincs az demokratikus. Csak azért mert a szót magukra vonatkoztatják? Erkölcsi fölény? Mire alapozott?

12347 2014.11.28. 19:21:58

erlauer : thx!!! BundiB : pontosan azt szeretném mondani - más írásokban jobban kifejtve - hogy valójában "az az oldal" nem egy oldal, hanem tagolt, sokszínű. Melyet sok tisztességes ember kritizált - de hol balról, hol jobbról, s nem volt egy szilárd manipulátor-háttér, így nem is tudott egységesen fellépni.

336586 2014.11.28. 19:28:29

Geo, hol volt proletardiktatúra? (Valóságos,nem csak névleg, nem csak álbal féle.)

12347 2014.11.28. 19:45:23

napos: definíció szerint ez volt a Magyar Népköztársaság.

58395 2014.11.28. 21:08:55

De bizony megbukott...! Geo elismerem, hogy a "proletárdiktatúra" le lett váltva... Az "átadás-átvétel" tisztasága eléggé vitatható... Ám a váltás nem rendszerváltás volt, mert az új rendszer nem működik, tehát egyelőre csak leváltása történt egy rendszernek, az alternatíva nem állt fel... Egyelőre úgy néz ki, hogy itt egy olyan rendszer fog felépülni aminek a Jobbik alkotja meg az ideológiai alapját... Azt meg, még a magukat "baloldalinak" nevezettek sem fogadják el alternatív rendszernek... Remélem... Bár ha a Fidesz féle maffiát legalizálták, mivel elfogadták a feltételeiket, és aszerint "játszanak", akkor nem hiszem hogy etikailag a Jobbik ideológiát különösen kifogásolnák... A rendszerváltás könnyebbik fele "sikerült" a nehezebbik, az új rendszer felépítése totális kudarcba fulladt...

23353 2014.11.28. 21:52:44

Elolvastam, és elolvastam az általam egyébként nagyra becsült TGM vonatkozott cikkét is. Kritizálni az könnyű és ezért van ebből bőven. De nem értek egyet se TGM-el se másokkal miért is nem egy párt veszi át a jó ötletek koordinálását, és miért is nem a nép választ a legközelebbi alkalommal? Idézek TGM-től: "Választásokkal mindezt nem lehet megoldani, egyrészt a törvénnyel szentesített intézményes választási csalás miatt, másrészt azért, mert nem állnak rendelkezésre ellenzéki pártok, amelyek elvekben, anyagiakban, személyzetben, stratégiában, tudásban, önzetlenségben, kötelességtudatban, demokratikus érzületben, elszántságban képesek volnának a szociális fordulatot (a társadalmi igazságosság, az egyenlőség, a szociális biztonság, az állampolgári részvétel, a méltányos újraelosztás irányában) végrehajtani." Gyanúm az az hogy az ország helyzetén nem egyszerű javítani, főleg a nélkül hogy az ne nadrágszíj behúzással ne járna. Jobb ehelyett "a Mozgalomban" bízni!

12347 2014.11.28. 22:48:21

Kokó, értem az érzelmeidet, világnézeted, tisztellek érte. Akárhogy is nézzük, az előző rendszer "le lett váltva" - 20 évig egy politikai váltógazdálkodáson alapuló, piaci működésű gazdaság jött létre. Ennek módjáról, etikájáról sokat beszéltünk már - azt hiszem, tiszták előttünk egymás álláspontjai. 2010-ben ezt a polgári demokráciát váltotta le a NER: geopolitikai helyzetünk, Európába való beágyazottságunk miatt a gazdaságot csak torzítani tudja - de a fenntarthatóság, a gazdasági kényszerek utat fognak törni maguknak, s keserű lesz az ébredés, hiszen nem lehet visszapumpálni mindazt a gazdaságba, ami 2010 óta hiányzik. A kérdés az, hogy milyen politikai helyzet szembesül majd mindezzel, mert Orbán meg fog bukni. Az én állításom az, hogy önmagában sem az újbaloldal, sem a szociáldemokrácia, sem a gazdasági liberalizmus (nyugaton: konzervativizmus) nem tud megbirkózni. TGM azt hiszi, hogy majd ez a Mozgalom - újbaloldali lesz, leszámol a hazai és a külföldi kapitalizmussal, stb. Ez tévedés - helyette egy népfrontra van szerintem szükség. Viszont épüljenek a mozgalmak, FB csoportok, alakuljanak egyesületek, pártok, találják meg s mutassák fel az identitásukat. De egyben legyenek biztosak: csak együtt sikerülhet. S azért írtam a korábbiakat, mert lehet, hogy nem parlamenti választáson bukik a NER, lehet, hogy önmagát temeti, lehet, hogy a népharag küldi el a megérdemelt helyére - de addig is szinte azonosak a feladatok.

12347 2014.11.28. 22:52:27

7. little Igen, ez logikai bukfenc, de nem akartam kiélezni. Gyakorlatilag TGM azt fogalmazza meg, hogy külső kényszerítéssel a NER rávehető arra, hogy felszámolja önmagát - de politikailag választáson nem váltható le. Boross, Orbán első kormánya, Bajnai úgy kormányoztak, hogy nem volt parlamenti többségük. Vagyis: közjogilag nagyon kicsi az esélye, hogy ne húzzák ki 2018-ig.

336586 2014.11.28. 23:09:34

5. Geo (szerkesztő) 2014. 11. 28. 19:45 Az pártdiktatúra volt. Ha holnap Istennek definiálom magam, az leszek? Ugye, hogy nem.

336586 2014.11.28. 23:12:57

9. Geo (szerkesztő) 2014. 11. 28. 22:52 Az idegenek BIZTOSAN nem a magyar érdekek szerint tevékenykednek. A kollaboráció nem megoldás, csak a kifosztásunkat növelheti.

12347 2014.11.28. 23:52:43

napos, a lényeg a diktatúrán van (ill. volt). Mi a magyar érdek? Hogy legyen az országban tőke, termelődjön GDP, legyen foglalkoztatás, mert csak ekkor van forrás a társadalmi/szociális kiadásokra. A magyar tőke sem jóléti intézmény - ezért kellenek piacszabályozó eszközök, stb.

110481 2014.11.29. 06:14:32

12.-re Legyen az országban tőke! Hát kedves szerző, a működőképes magyar tőkét 1948. után is, 2002. után is biz a baloldal rombolta szét. Amugy meg Trianon után 6 évvel működött az ország, most meg eltelt 25 év...

12347 2014.11.29. 06:22:49

zili Hát, kedves kommentelő: a 48-as hivatkozásnak annyi értelme van, mintha arról beszélnénk, hogy a működőképes magyar tőkét 1914-ben és 1941-ben a jobboldal dobta be a háborúba - a 2002-es hivatkozást pedig végképp nem értem. A bejegyzés pedig mintha alapvetően nem ezzel foglalkozna.

336586 2014.11.30. 11:18:21

12. Geo (szerkesztő) 2014. 11. 28. 23:52 A globalista diktatúrában lokálisan is csak diktatúra lehet. A "jön a tőke" a rendszerváltás mézesmadzaga is volt. Való igaz, ki vagyunk nekik szolgáltatva. De akkor úgy kellene róluk beszélni, nem megmentöinkként.

12347 2014.11.30. 12:14:40

15. napos Ezt a globalista diktatúrát most hagyjuk - komoly értelmezésbeni különbségek vannak köztünk. A tőkével, a kölcsönnel pedig az a helyzet, hogy az kap belőle könnyebben, akinek a legkevésbé van rá szüksége: azokra tukmálják, míg a szükségben szenvedőknek sokkal keményebb feltételeket szabnak. Ha meg vagy szorulva, akkor bizony még az is megmentés - ha annak elkérik az árát.

Németh Tibor 2014.12.01. 11:03:24

Szia Geo! Erről már sokat beszéltünk, itt, most egy bejegyzéshez illő rövidséggel igyekszek néhány gondolaot leírni, mégis kicsit hosszú leszt: - Persze a rendszer le lett váltva, mese nincs. Aki ezt kétségbe vonja az szerint most az előző rendszer van? - Persze a kapitalizmusnak és a liberális demokráciának a világban sok és egyre szaporodó hibája bontakozik ki. Ez sem vitás. Ez természetes, hiszen a MINDEN RENDSZER MINDIG MOZOG, HALAD VALAHONNAN VALAHOVÁ.. A születésekor jobb, mint az előző, később beérik, majd kezd eljárni felette az idő, végül egy újabb leváltja, ami jobb mint az előző. Én tökéletesen elhiszem, hogy kezd komolyan szaporodni a kapitalizmus problémája és kezd kialakulni a végjáték (ami lehet akár 50 év is). Most éppen itt tart és halad valahová. Ez a valahová azonban nem a múlt. - Ebben a helyzetben azt gondolom, hogy egy kicsi, félperifériás európai országnak nincs saját üdv receptje. A legjobb, amit tehet, hogy felszáll arra a szerelvényre, ami a végjáték felé húzza a kap. libdem. rendszert, és ahogyan érlelődik a helyzet a centrumban, úgy alakítjuk magunkat. Kövessük a centrum irányát, még akkor is, ha tudjuk, hogy szaporodik benne a baj.(persze mindig jóval kevesebb, mint a múlt már halott rendszereiben lenne.) Ezt az átalakulási krízist nem lehet megúszni, legfeljebb okosan tompítani, illetve gyorsítani a lefolyást., de ehhez ugyanazon a vonaton kell maradnunk, mint amelyen a centrum halad.. Most az a valódi veszély, hogy önálló magyar utat keresve leugrálunk a jó irányba, tehát a kap. libdem vége felé haladó vonatról. Sajnos TGM is ilyen specko, magyar külön utat barkácsol. Tehát maradjunk a vonaton, de figyeljünk és tompítsunk. - TGM és sok más baloldali gondolkodó is a dolgozó tömegekbe reménykedik. Én nem. A bérmunkás lét annak a kapitalizmusnak a kelléke, amelyből éppen kifordulóban van a történelem. A mai bérmunkás tömegek objektíve inkább a múlt fenntartásában érdekeltek, ezért többnyire a reakciós irányzatokat töltik fel. (Jobbik, protekcionizmus, bevándorló ellenesség, stb.) Én nem vagyok a dolgozó tömegek ellen, amiben tudok - és tudok - segítek nekik, de nem abban, hogy érvényesíthessék a bennük rejlő visszahúzó világot, hanem abban, hogy meghaladhassák önmagukat, kikecmereghessenek a retrográd bérmunkás létükből. Éppen ezért gondolok zsákutcának minden olyan újbal irányzatot - TGM - ami a bérmunkás létű tömegekre álmodja meg a kiutat a végállomás felé közeledő kap. libdem. világból.

12347 2014.12.01. 12:32:20

17. Németh Tibor (látogató) Vitatkoznék - ha tudnék :-) TGM számomra filozófus, ideológus és politikus (de legalább: politikával foglalkozó közíró). Filózófusi tevékenységét nem tudom megítélni - tudásom, műveltségem ehhez kevés. 8Hozzáértők szerint: jó filozófus) Ideológusként a marxizmushoz tért vissza - ahogy látom, egy 19. századi fogalomkészlet igencsak korlátosan alkalmazható a 21. században, s TGM hibás politikai következtetései is innen erednek. A politika - szerintem - az érdekek, értékek képviselete, a hatalomról, vagyis arról szól, hogy ki, milyen mértékben dönthet a társadalmi (és ne legyek túlzottan idealista: egyéb) kérdésekről. Dönteni pedig csak létező variánsokról lehet. Egy politikai mozgalom persze megteheti, hogy önálló variánst állít elő - de dönteni csak a létezőkről lehet. Nagyon nem értek egyet azzal, hogy majd a munkások világforradalma hozná el a megoldást - de elfogadom, hogy ha valaki így gondolkodik. Viszont ha erről kiderül, hogy nincs realitása, akkor felelős politikus a megmaradtak közül választ, "optimalizál". Ha nem ezt teszi, éppen azt segíti elő, hogy a legrosszabb variáns valósulhasson meg. Mindezt csak azért írtam le, hogy elmondhassam: a politikában kialakultak ennek a finom formái. Pl. lehetséges, hogy csak addig tart az összefogás, amíg nincs új alkotmány, nem történik meg a NER felszámolása. Lehet valamit/valakit kívülről is támogatni. Lehet valakit addig támogatni, amíg egy területen - pl. szociálpolitika - kitart egy adott program mellett. Csak azzal nem lehet - ha politikai módszerekkel egyáltalán lehet - eltakarítani a NER-t, ha mindenki a végsőkig ragaszkodik a saját igazához. Lehet - és kell is - az EU-t kritizálni - de nincs más vonat. "Tehát maradjunk a vonaton, de figyeljünk és tompítsunk."
süti beállítások módosítása